Podobně jako na většině ostatních evropských drah
vstupuje i na Bulharských státních železnicích (Bălgarski dăržavni železnici)
dne 15. prosince v platnost nový jízdní řád. Po letech stagnace, během nichž se
pouze pomalu prodlužovaly jízdní doby vlaků a střídavě zaváděl a rušil
osobní provoz na osmikilometrovém úseku Chan Krum - Preslav a na trati
Junak - Staro Orjachovo (délka 24 km), dochází v bulharské dopravě
k nepřehlédnutelné změně.
|
Stanice Orjachovo, první působiště Mikulášova děda
|
Ke zmíněnému datu dojde nejen k omezení frekvence na většině hlavních tratí,
na jedenácti úsecích BDŽ se dokonce zcela zastavuje osobní doprava! Tratě, které
si lze naposledy projet 14. prosince, jsou ve výše umístěné mapce bulharské
železniční sítě vyznačeny rudou barvou krve umírajícího junáka.
Z mapy snadno zjistíme, že se jedná o podhorskou odbočku Kalotina - Stanjanci
(část tratě 100 délky 16 km), Aldomirovci - Beli Breg, konečná tohoto
úseku donedávna nesla jméno Bolševik (trať 112 délky 16 km),
Vakarel - Čukurovo (trať 115 délky 13 km), stejně jako o úsek
Săedinenie - Panagjurište (většina tratě 881 délky 50 km) a část úzkorozchodné
sítě (760 mm) na okraji Rodop, konkrétně jde o úsek Pazardžik - Varvara
(trať 117 délky 16 km). V jihovýchodní části
Bulharska osídlené kromě Bulharů především Romy a Turky přijdou ubozí domorodci
o možnost cestovat osobními vlaky
po železnici Nova Zagora - Simeonovgrad (trať 883 délky 61 km) a Jambol - Elchovo
(trať 884 délky 43 km). Na kraji Dobrudži se přestane jezdit na dříve velmi frekventovaném
elektrifikovaném úseku Kaspičan - Novi Pazar (trať 228, v mapce je mylně uvedeno číslo
226, délka 5 km), na Staré Planině je zastavena osobní provoz do obrozeneckého
centra Elena (trať 441 Gorna Orjachovica - Elena délky 44 km), kam i v minulých
jízdních řádech zajížděl pouze jeden pár vlaků o letních víkendech, a dále
BDŽ přestávají provozovat osobní dopravu po podplaninské železnici Červen Brjag - Zlatna Panega
(trať 222 délky 34 km). Konečně v Podunají mají cestující v sobotu
14. prosince poslední možnost projet pozoruhodnou úzkorozchodku
Červen Brjag - Orjachovo (trať 221 délky 104 km).
|
Červen Brjag, domovská stanice
vlakových čet úzkorozchodky
|
V našem výčtu chybí ještě trojice tratí, na nichž Bulharské
státní železnice zastavily provoz už v minulých letech. Už jsme zmiňovali
elektrifikovanou trať, která ze stanice nazvané po jednom z nejvýznačnějších
prabulharů Chánovi Krumovi vede do Preslavi, dávného hlavního města Bulharska (226).
Vzpomenuli jsme i odbočku Junak - Staro Orjachovo (334), a proto nesmíme zapomenout ani
na třetí z neprovozovaných železnic, podunajskou spojnici obcí Oreš a Belene (242).
Skupina "Ahmed má hlad" má velmi blízký, téměř citový vztah
především k nejdelšímu z rušených úseků, k úzkorozchodné železnici,
která vede do dunajského přístavního města
Orjachovo. Na této trati totiž sloužil děd klarinetisty Mikuláše Kroupy.
Na úzkorozchodce začal pracovat
v roce 1935, poté, co se definitivně vzdal naděje na ozbrojené sjednocení Makedonie.
Do Podunají odešel přímo z lesní základny makedonských milicí,
které operovaly kolem města Kjustendil.
Jeho prvním působištěm v nové, tentokrát už nikoli partizánské, nýbrž železničářské
uniformě byla právě dunajská konečná stanice této tratě. Na nádraží Orjachovo
blízko neklidné Bulharsko
- Rumunské hranici pracoval bývalý partizán ve funkci výhybkáře.
Snaživého pracovníka Bulharských
státních železnic, který bezchybně obsluhoval jedinou orjachovskou výhybku si velmi brzo
všimli jeho nadřízení. Za druhé světové války se Mikulášův bulharomakedonský děd
postupně vypracoval přes manipulanta na nákladních vlacích vozících munici pro bulharské
říční válečné loďstvo až na vlakvedoucího osobních vlaků.
|
Kolejiště na nádraží Bjala Slatina
|
Po válce železniční doprava mladého lidově
demokratického Bulharska potřebovala velké množství schopných a zkušených pracovníku
na vedoucí místa ve všech koutech a zákoutích válkou poškozené a nyní obnovované sítě.
Poválečná situace v Bulharsku nebyla ovšem růžová, nová lidově demokratická vláda
cítila povinnost připomenout svým protivníkům rolnicko-svazovský teror dvacátých let,
ani teror Vnitřní makedonské revoluční organizace nebyl zapomenut, nezapomněli ani
ti největší sklerotici se stranickými průkazy, proto se logicky rozpoutal
teror nový. Zkrátka Bulhaři měli vždycky k politickému
teroru velmi vřelý a srdečný vztah.
Prověrková komise BDŽ naštěstí rozhodla, že Mikulášův děd jako bývalý příslušník
makedonského hnutí přeci jen nebude popraven, protože nikdy neměl v partizánských
oddílech vyšší hodnost než četař - mechanizátor (tedy měl za úkol čistit partizánské
bambitky). Tím se před úspěšným železničářem otevřely vyhlídky na závratnou kariéru na
úzkých kolejích podunajské tratě.
|
Budova nádraží Bjala Slatina,
zde sídlí náčelník
|
Naděje byli naplněny zcela a beze zbytku, a tak se
Mikulášův bulharofonní předek postupně propracoval až na důležité místo vedoucího posunu ve stanici Bjala
Slatina. Konečně v listopadu roku 1960 je tehdejším náčelníkem plevenského
oddělení Bulharských státních drah jmenován dokonce náčelníkem stanice Bjala
Slatina, kde děd úspěšně pracoval až do zasloužené penze.
Členové Ahmeda nejednou
po památné trati cestovali a důvěrně znají
všechna nádraží i zastávky umístěné ve vesnicích a městech zemědělského kraje.
Jen se někdy zkuste po koncertu zpěváka Andreje Novika zeptat, co
pro něj znamená stanice Altimir
či Kojnare, zkuste před klarinetistou Michalem Hrozou zmínit městečko
Kneža a uslyšíte dlouhý proud vyprávění s přehršlí příhod, kterými se zapsal
kraj kolem tratě do historie Ahmeda a možná i Ahmed do historie oblasti.
Právě tato železnice o rozchodu 760 milimetrů přestane v noci
ze soboty na neděli vozit stovky spokojených cestujících za prací i zábavou
(a že noční život města Červen Brjag je opravdu v regionu pojmem se Ahmed nejednou
přesvědčil). Poslední spoj, který se vydá na trať, bude osobní vlak (pătniški vlak)
PV 21207, který vyjede ve 22:40 ze stanice Altimir, aby dorazil už v neděli
v 1:05 do Červeného Brjagu.
Ahmed už se po železnici Červen Brjag - Orjachovo,
zřejmě neprojede, ale vzpomene věčné památky tratě i cesty posledního vlaku na koncertě,
který u této příležitosti uspořádala "Poradna pro uprchlé a zrušené železničáře"
dne 14. prosince v brněnském klubu Stará pekárna.
Čest památce rušených tratí Bulharských státních
železnic!
I.K.
|